Den gode pressemeddelelse

Formålet med en presemeddelse er at skabe opmærksomhed omkring et arrangement eller FDF.

Under Væbnermesterskabet 2015 var der stort fokus på at få det helt rigtige lys, når der skulle laves optagelser.

Foto: Thomas Grindserslev

1. Målet med pressemeddelelsen

A. Den skal vække en interesse hos potentielle deltagere i arrangementet.

B. Den skal tiltrække eventuelle medier og opnå omtale i relevante landsdækkende og lokale medier.

2. Opbygning af pressemeddelelsen

A. Overskriften fanger læserens opmærksomhed, så læseren har en ide om, hvad pressemeddelelsen går ud på. Eksempelvis: Alle børn har ret til en fed sommer.

b.  Pressemeddelelsen er opbygget efter nyhedstrekanten. Det betyder, at man i de første par linjer præsenterer det vigtigste, selve historien og vinklen. Derefter præsenteres detaljerne og perspektiverne i nyheden.

c. Brug gerne et citat fra en af de medvirkende. Det det giver et mere levende sprog og nogle holdninger. Eksempelvis:

 - Som en kirkelig børne- og ungdomsorganisation vil vi gerne være med til at afhjælpe noget af den usynlige fattigdom, der findes blandt danske børn. Derfor er det oplagt at lave en kampagne, hvor vi inviterer børn og unge med på vores sommerlejre. Vi har allerede tilbuddet, så hvorfor ikke udvide det lidt og give endnu flere børn og unge det, de har ret til: Rn fed sommerferie, siger Jens Jensen, frivillig leder i FDF Gammelby.

D. Det er en god ide til sidst at lave en faktaboks om arrangementet eller emnet. Det hjælper journalisterne med hurtigere at danne et overblik.

E. Send også et billede med, som medierne kan bruge. Billeder siger ofte mere end en tekst.

3. Kontaktoplysninger

Skriv til sidst kontaktoplysninger på vedkommende, som journalisterne kan kontakte med flere spørgsmål. Navn, telefonnummer, mailadresse og hvornår man er nemmeste at få fat i.

4. Tidsplan

A. Send pressemeddelelsen nogle dage før mediets deadline. Find ud af hvornår mediet har deadline. Ugeaviser skal gerne have pressemeddelelsen to uger inden arrangementet, hvorimod andre aviser, TV og radio skal have den en uge inden.

B. Følg op på pressemeddelelsen nogle dage inden arrangementet. Redaktionerne modtager hver dag mange pressemeddelelser, men dit telefonopkald kan måske gøre en forskel.

C. Hvis pressen ikke har vist interesse for arrangementet, så er det en god ide at omskrive pressemeddelelsen. Så kan den blive en beskrivelse af, hvad der skete og hvad børnene fik ud af det. Send det sammen med et billede, så kan det være de i stedet trykker det i avisen.