Håndtering af personoplysninger i FDF

De digitale redskaber giver os nem adgang til at gemme og ordne mange oplysninger om vores medlemmer, som kan gøre vores daglige FDF-arbejde lettere.

Overordnet skal:

  • Medlemmerne altid vide præcist hvad vi gemmer om dem
  • Vi kun registrere oplysninger, som er nødvendige for vores arbejd
  • Vi skrive i et pænt og sobert sprog om vores medlemmer
  • Oplysningerne slettes, når vi ikke længere har behov for dem til vores FDF-arbejde

Hvis ikke vi overholder dette, kan vi skade vore forældres tillid til FDF.

Gemmer vi for meget?

Bare fordi vi kan gemme en oplysning er det ikke sikkert, at vi skal gøre det. Overvej altid om en oplysning er nice-to-have eller need-to-have. Behøver vi at kende til en bogstavdiagnose for at lave et godt piltemøde?
Hvis vi gemmer mere end nødvendigt, øger vi risikoen for at gemme noget, vi ikke må, og vi risikerer at bruge mere tid på administration end nødvendigt.

Registrerer vi i stedet for at tænke os om?

Skal barnet til læge under en sommerlejr kræver lægen det fysiske sundhedskort, da lægen ellers ikke får betaling for behandlingen. Her er det ikke nok at oplyse CPR-nummeret, så det er der ingen grund til at registrere.
Ved akut besøg på skadestuen skal vi i kontakt med forældrene, som kan oplyse om særlige forhold. Rigtigt mange oplysninger ændrer sig løbende især for børn. Derfor
bør vi indhente dem til hver sommer- eller weekendlejr. For eksempel kan barnet vokse fra en allergi eller have lært at svømme siden sidste års sommerlejr.

Forbundets råd er derfor kun at registrere oplysninger i Carla, som er nødvendige for den almindelige drift af kredsen, og indhente resten efter behov.